8 روش امن برای کاهش وزن در دوران بارداری

بسیاری از زنان در دوران بارداری نگران افزایش وزن خود و به هم خوردن تناسب اندامشان هستند. اگر می خواهید در این دوران وزن متعادلی داشته باشید و از افزایش وزن اضافی جلوگیری کنید، مقاله ای را که در ادامه می آید، مطالعه نمایید.

بسیاری از زنان در سه ماهه اول و آخر بارداری، وزن از دست می دهند. این اتفاق به خصوص در زنان چاق شایع است. اما اگر شما به شدت شروع به کاهش وزن کردید، با پزشکتان صحبت کنید. علت عمده از دست دادن وزن، بیماری صبحگاهی و مشکلات گوارشی است. اگر شما بخواهید وزنتان را در دوران بارداری مدیریت کنید، با پیروی از نکات ساده ای که در ادامه می آید، می توانید از افزایش وزن اضافی جلوگیری کنید و حتی چند کیلو وزن از دست بدهید.

1. آگاهی از میزان کالری مورد نیازتان

همه زنان باردار به یک اندازه وزن اضافه نمی کنند. شما باید بدانید که چه مقدار کالری نیاز دارید. بنابراین برای آگاهی از نیازهای خاص خود با پزشکتان صحبت کنید.

2. خوردن وعده های مکرر، اما کوچک

خوردن وعده های مکرر، اما کوچک به شما کمک می کند تا میزان سهمتان را مدیریت کنید. این روش به خصوص هنگامی که شما باردار هستید، مفید است. خوردن یک وعده غذایی کامل می تواند باعث بیماری شما شود.

3. خوردن ویتامین های بارداری

ویتامین های بارداری را پزشکتان به هر حال تجویز می کند. اما اگر به دلایل دیگر نیاز داشتید که به طور منظم ویتامین های بارداری را مصرف کنید، باید با پزشکتان صحبت کنید. بدن شما در دوران بارداری به مواد غذایی اضافی نیاز دارد. اگر می خواهید که وزنتان را مدیریت کنید و مواد غذایی را بدون کالری دریافت کنید، ویتامین هایتان را بخورید. اما این بدان معنا نیست که از وعده های غذایی معمولتان پرهیز کنید و فقط به مکمل ها تکیه کنید.

4. خوردن غذاهای سالم

شما باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، در ادامه به برخی مواد غذایی سالم و مناسب اشاره می کنیم:

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • غلات و نان کامل
  • شیر و لبنیات کم چرب
  • مواد غذایی غنی از فولات، مانند: توت فرنگی، اسفناج و حبوبات
  • چربی های خوب اشباع نشده، مانند: روغن زیتون، روغن کانولا، روغن بادام زمینی

شما همچنین باید از برخی مواد غذایی نیز پرهیز کنید. در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • مواد غذایی حاوی شیرین کننده های مصنوعی
  • مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی شکر
  • مواد غذایی کم ارزش و تنقلات، مانند: چیپس، آبنبات، کیک، کوکی، بستنی.
  • نمک، زیرا باعث حفظ آب در بدن می شود.
  • چربی های ناسالم، مانند: مارگارین، کره و انواع سُس ها

5. ورزش کردن

باردار بودن به معنای ترک ورزش نیست. اگر شما می خواهید وزنتان را در دوران بارداری مدیریت کنید، ورزش کردن بسیار مهم است. اما پیش از برنامه ریزی برای ورزش کردن، با پزشکتان صحبت کنید. شما حداقل به 2 الی 3 ساعت فعالیت هوازی متوسط در هفته نیاز دارید. یوگا، پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری گزینه های مناسبی هستند.

6. نخوردن به جای دو نفر

بارداری بدین معنا نیست که باید به جای دو نفر بخورید. 20 گرم پروتئین اضافی و 300 کالری انرژی اضافی، تمام چیزی است که برای مدیریت یک افزایش وزن سالم نیاز دارید. علاوه بر کالری و پروتئین، بدن شما به مواد مغذی ضروری، مانند: اسید فولیک، ویتامین ب 12 و کلسیم نیاز دارد.

آجیل، پروتئین را تامین می کند، در حالی که شیر و غلات کالری اضافی را تامین می کنند. تخم مرغ و ماست، منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و ویتامین دی هستند. اسفناج غنی از اسید فولیک است و باید در رژیم غذایی روزانه تان وجود داشته باشد. گوشت قرمز نیز آهن مورد نیاز را تامین می کند.

زنانی که در دوران بارداری بیش از حد غذا می خورند، چاق می شوند و در سه ماهه سوم بارداری دچار مشکلاتی از قبیل فشار خون بالا و دیابت بارداری می شوند.

7. آگاهانه انتخاب کردن

داشتن یک سبک زندگی سالم، یک انتخاب آگاهانه است. هر زمانی که مواد غذایی سالم انتخاب کنید، تصمیمی آگاهانه گرفته اید و به بدنتان احترام گذاشته اید.

8. پذیرفتن تغییرات

احترام به بدنتان، به معنای پذیرش تغییرات است. افزایش وزن در دوران بارداری، طبیعی است و در حقیقت برای سلامت جنین ضروری است. وزن اضافه شده پس از به دنیا آمدن نوزاد از بین می رود. اما بلافاصله پس از زایمان برای از دست دادن وزن اضافیتان تاکید نکنید. اولویت شما، فرزندتان است.

اثرات جانبی کاهش وزن ناسالم بر روی جنین

از دست دادن وزن، بیش از حد انتظار، سالم نیست. کاهش وزن تنها می تواند در سه ماهه اول بارداری و به دلیل بیماری صبحگاهی اتفاق بیفتد. کاهش وزن ناسالم می تواند منجر به عوارض زیر شود:

  • به دنیا آمدن نوزاد کم وزن
  • افزایش احتمال سقط جنین، به خصوص در سه ماهه اول و به دلیل بی اشتهایی (اختلال خوردن همراه با ترس ناخواسته از افزایش وزن)
  • کاهش مایع آمنیوتیک به دلیل کاهش مواد غذایی
  • اختلال در عملکرد شناختی جنین
  • اندازه کوچک جنین

در نهایت این که:

اگر اضافه وزن دارید، نباید به جای دو نفر غذا بخورید. در حقیقت، اگر چاق هستید، می توانید بدون آسیب رساندن به جنین چند کیلو وزن کم کنید. اما به یاد داشته باشید که باید از بدن خود آگاهی داشته باشید و این کار را زیر نظر پزشک و با مشورت با او انجام دهید.

منبع: برگرفته از وب سایت mom junction

چگونه به وزن پیش از بارداری خود بازگردیم؟

علائم افسردگی پس از زایمان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

اینفوگراف: چگونه در دوران بارداری ورزش کنید؟

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.