30 ماده غذایی که شانس باروری را افزایش می دهد

عوامل زیادی در باردار شدن زنان تاثیر دارد که یکی از این عوامل مصرف موادی که شانس باروری را افزایش می دهد و پرهیز از مصرف موادی است که مانع از بارور شدن می شود. مقاله ای که در ادامه می آید، 30 ماده غذایی را که شانس باروری را افزایش می دهد و همچنین موادی را که مانع از بارور شدن می شود، معرفی می کند.

اگر شما قصد باردار شدن دارید، خوب است بدانید که چه مواد غذایی می توانند شانس باروری شما و همسرتان را افزایش دهند. اگر شما سبک زندگی و رابطه جنسی سالمی داشته باشید، می توانید با گنجاندن مواد غذایی که باروری شما را افزایش می دهند، زودتر باردار شوید. در ادامه به معرفی رژیم غذایی باروری می پردازیم.

رژیم غذایی باروری چیست؟

یک رژیم غذایی باروری شامل مواد غذایی است که از طریق تنظیم تخمک گذاری و افزایش شانس باروری، از سیستم تولید مثل شما حمایت می کند. این مواد غذایی شامل مواد مغذی هستند که برای تعادل هورمونی و سلامت تخمک و اسپرم ضروری اند. رژیم غذایی باروری نقش مهمی در ایجاد یک شروع سالم برای آینده کودکتان بازی می کند.

انواع مواد مغذی افزایش دهنده شانس باروری

پیش از این که به معرفی مواد غذایی که شانس باروری شما را افزایش می دهد، بپردازیم، اجازه دهید انواع این مواد مغذی را که برای یک سیستم تولید مثل قوی ضروری هستند، معرفی کنیم.

1. بتا کاروتن

یک ماده مغذی گیاهی که هورمون ها را تنظیم می کند و میزان باروری مردان را بهبود می بخشد.

2. ویتامین ب

ویتامین ب از تخمدان ها در طول تخمک گذاری حمایت می کند و از سقط جنین جلوگیری می کند.

3. اسید فولیک

اسید فولیک برای جلوگیری از نقایص عصبی نوزادن در هنگام تولد ضروری است.

4. ویتامین ث

ویتامین ث به جذب پروژسترون و همچنین به زنان مبتلا به نقص فاز لوتئال کمک می کند.

5. ویتامین دی

ویتامین دی به بهبود باروری زوجین کمک می کند. این ویتامین نقش مهمی در درمان اختلالات باروری، مانند: فیبروم رحم و سندرم تخمدان پلی کیستیک بازی می کند و پارامترهای اسپرم در مردان را بهبود می بخشد.

6. ویتامین ای

ویتامین ای باعث افزایش سلامتی تخمک و اسپرم می شود.

7. آهن

آهن موجب کاهش ناباروری ناشی از تخمک گذاری می شود.

8. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به افزایش تعداد و تحرک اسپرم کمک می کند. همچنین جریان خون در رحم را افزایش می دهد.

9. آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها از ناباروری جلوگیری می کنند و همچنین آن را درمان می کنند.

10. روی و سلنیوم

روی و سلنیوم کیفیت اسپرم را افزایش می دهند.

11. محصولات لبنی پر چرب

محصولات لبنی پر چرب می توانند خطر ناباروری ناشی از تخمک گذاری را کاهش دهند.

مواد غذایی افزایش دهنده شانس باروری

تمام مواد مغذی که در بالا بدان ها اشاره شد، در مواد غذایی مانند: سبزیجات، میوه ها، آجیل، غلات و محصولات لبنی وجود دارند. در ادامه به معرفی مواد غذایی که شانس باروری را افزایش می دهد، می پردازیم.

الف. سبزیجات

سبزیجات منبع غنی از اسید فولیک و ویتامین ث هستند.

1. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز، شامل اسفناج، برگ چغندر، کلم پیچ و سایر سبزیجات برگی سبز تیره هستند که تخمک گذاری را بهبود می بخشند، اسپرم های با کیفیت تولید می کنند و خطر سقط جنین یا ناهنجاری های ژنتیکی را کاهش می دهند.

2. بروکلی

بروکلی منبع غنی از ویتامین ث و فولات است که برای فرایند تخمک گذاری ضروری می باشد.

3. جوانه بروکسل

جوانه بروکسل غنی از اسید فولیک است و به حفظ پوشش رحم کمک می کند و شانس زنده ماندن اسپرم را افزایش می دهد.

4. کلم

کلم برای زنانی که مشکلات باروری دارند، عالی است. کلم منبع خوبی از دی ایندول متان است که به جلوگیری از آندومتریوز و فیبروم کمک می کند.

5. سیب زمینی

سیب زمینی پخته یک رژیم غذایی مناسب برای باروری شماست. سیب زمینی غنی از ویتامین ث است و در درمان نقص فاز لوتئال موثر است.

6. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع غنی لیکوپن است. لیکوپن به افزایش تعداد اسپرم و افزایش سرعت شنای آن کمک می کند.

7. هویج

هویج منبع خوبی از بتا کاروتن است.

8. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی فیتواستروژن است که به آزادسازی تخمک از تخمدان ها و درمان نقص فاز لوتئال کمک می کند.

ب. میوه ها

میوه ها بهترین منبع آنتی اکسیدان هستند که برای باروری ضروری می باشند.

1. انار

انار منبع خوبی از ویتامین ث است و به افزایش میل جنسی کمک می کند.

2. آووکادو

آووکادو غنی از فولات، ویتامین ای، فیبر، مواد معدنی و چربی های ضروری است. ویتامین ای به حفظ پوشش رحم کمک می کند.

3. موز

موز منبع غنی از ویتامین ب 6 و پتاسیم است و از طریق تنظیم هرومون ها و بهبود کیفیت تخمک و اسپرم، باروری را افزایش می دهد.

4. توت ها

انواع توت ها غنی از فولات و ویتامین ث هستند و باروری زوجین را افزایش می دهند.

ج. مواد غذایی غیر گیاهی

این مواد غذایی، شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ می شوند که منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

1. تخم مرغ

تخم مرغ غنی از اسیدهای چرب امگا 3، اسید فولیک، کولین و ویتامین دی است.

2. ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا غنی از اسید های چرب امگا 3 است.

3. گوشت گاو یا مرغ بدون چربی

گوشت گاو یا مرغ بدون چربی، منبع خوبی از آهن و اسیدهای چرب ضروری است.

د. محصولات لبنی

محصولات لبنی غنی از کلسیم، چربی های خوب و ویتامین دی هستند که برای افزایش باروری زوجیی که می خواهند سریع تر بارور شوند، ضروری است.

1. شیر کامل

شیر کامل غنی از کلسیم و چربی های خوب است.

2. ماست یونانی

ماست یونانی منبع عالی کلسیم، پروبیوتیک و ویتامین دی است.

ه. ادویه جات

ادویه جات تعادل پروژسترون را حفظ می کند، بنابراین از باروری شما حمایت می کند.

1. زردچوبه

زردچوبه غنی از آنتی اکسیدان است و به درمان مشکلات مربوط به قاعدگی کمک می کند.

2. سیر

سیر غنی از سلنیوم و آنتی اکسیدان است. سلنیوم باعث افزایش تحرک اسپرم می شود. اگر سیر پیش از تخمک گذاری، هر روز خورده شود، شانس باروری افزایش می یابد.

و. روغن ها و روغن دانه ها

به غیر از سبزیجات، میوه ها و گوشت، دانه ها و روغن هایشان نیز نقشی حیاتی در افزایش شانس باروری بازی می کنند.

1. روغن زیتون

روغن زیتون حاوی چربی های غیر اشباع است که به کاهش التهاب درون بدن و افزایش حساسیت به انسولین در بدن یک زن کمک می کند. روغن زیتون همچنین باروری زوج هایی را که تحت درمان آی وی اف (IVF) هستند، افزایش می دهد.

2. دانه کدو تنبل

دانه یا تخمه کدو، منبع غنی از روی است که به حفظ سیستم تولید مثل سالم کمک می کند. روی به افزایش تستسترون و میزان اسپرم کمک می کند و جریان خون به سمت اندام های تولید مثل را افزایش می دهد و همچنین به تولید تخمک های بالغ کمک می کند.

3. تخم کتان

تخم کتان غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و لینگنین است. لینگنین نقشی حیاتی در کاهش اندازه فیبرم و افزایش باروری بازی می کند.

4. دانه آفتاب گردان

دانه یا تخمه آفتاب گردان منبع غنی از روی است.

ز. آجیل

شما می توانید آجیل را برای افزایش شانس باروری به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

1. بادام

بادام غنی از ویتامین ای و اسیدهای چرب امگا 3 است.

2. گردو

گردو غنی از اسیدهای چرب امگا 3، منیزیم و فیبر است و به افزایش تحرک اسپرم کمک می کند.

ح. سایر مواد غذایی

1. کینوا

کینوا یک دانه کامل بدون گلوتن است که غنی از فیبر، فولات، پروتئین و روی می باشد.

2. عدس و لوبیا

عدس و لوبیا، پروتئین های گیاهی هستند که غنی از فیبر و ویتامین بی می باشند.

3. غلات کامل

غلات کامل شامل برنج قهوه ای، ارزن، جو و ... می شود و منبع غنی از فیبر است که میزان قند خون را تنظیم می کند و در نتیجه میزان اسید فولیک را برای افزایش باروری حفظ می کند.

4. روغن کبد ماهی کاد

روغن کبد ماهی کاد منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین دی است.

مواد غذایی جلوگیری کننده از باروری

در حالی که برخی مواد غذایی باروری شما را افزایش می دهد، برخی دیگر بر باروری شما اثر منفی می گذارد. اگر قصد باردار شدن دارید، مطمئن شوید که مواد غذایی که شانس باروری شما را کاهش می دهد، مصرف نمی کنید. در ادامه به معرفی این مواد غذایی می پردازیم.

  • مواد غذایی با میزان زیادی از باقی مانده آفت کش ها، مانند: توت فرنگی، اسفناج، فلفل، انگور.
  • غذاهای دریایی، مانند: شمشیر ماهی، ماهی خال مخالی و کوسه ماهی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند.
  • مواد غذایی حاوی چربی های ترانس بالا، مانند: غذاهای سرخ کرده و فرآوری شده
  • مصرف زیاد کربوهیدرات
  • مصرف زیاد کافئین
  • مصرف الکل و سیگار کشیدن
  • فرآورده های سویا

منبع: برگرفته از وب سایت mom junction

تست آنلاین: نمره اطلاعات عمومی شما در مورد تغذیه دوران بارداری چقدر است؟

ویدئو: 6 ماده غذایی سالم در دوران بارداری

ویدئو: 11 ماده غذایی که در دوران بارداری باید از آن ها اجتناب کرد

آیا نوشیدن قهوه در دوران بارداری امن است؟

آیا مصرف ماهی تن در دوران بارداری امن است؟

ارسال دیدگاه های شما :
تصویر جدید

لیست نظرات

نظری ثبت نشده است.